Έρως, θέρος, πόλεμος

Το ελληνικό καλοκαίρι είναι συνδεδεμένο στη συνείδηση των Ελλήνων αλλά και των τουριστών που το επισκέπτονται με τον καταγάλανο ουρανό, τις δροσερές θάλασσες, τα ανεμοδαρμένα νησιά του Αιγαίου, τους ηλιόλουστους αρχαιολογικούς χώρους, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα μεγάλα πανηγύρια του Αυγούστου που συνοδεύουν συνήθως τις σημαντικές θρησκευτικές γιορτές. Ο Δεκαπενταύγουστος, ο Προφήτης Ηλίας, η Αγία Παρασκευή και η Μεταμόρφωση του Σωτήρος τιμώνται δεόντως σε πολλές περιοχές της χώρας μας, με τους πανηγυρισμούς πολλές φορές να διαρκούν μέχρι και τρεις μέρες.

Το ελληνικό καλοκαίρι όμως διαχρονικά υπήρξε περίοδος μόχθου και συλλογής σημαντικών αγαθών, που ήταν απαραίτητα για την επιβίωση τον δύσκολο χειμώνα. Τα καρποφόρα δέντρα επιτέλους έδιναν απλόχερα τους καρπούς τους και η σοδειά που προέκυπτε από τον θερισμό και το αλώνισμα των σιτηρών ήταν ικανή να συντηρήσει για έναν ολόκληρο χρόνο μια οικογένεια. Οι γιορτές και τα πανηγύρια αυτής της περιόδου σχετίζονται άμεσα με την επίκληση για καλή σοδειά και τις ευχαριστίες για τα αγαθά που δόθηκαν στους ανθρώπους.

Αν ταξιδέψουμε ακόμη πιο παλιά στον χρόνο θα συναντήσουμε ένα ελληνικό καλοκαίρι ολότελα διαφορετικό. Το καλοκαίρι των αρχαίων Ελλήνων, που συνήθως αποτελούσε το πεδίο πολεμικών διενέξεων και συγκρούσεων. Η καλές καιρικές συνθήκες και η μεγαλύτερη ευκολία των μετακινήσεων μέσω θαλάσσης ήταν οι αφορμές για την έναρξη ή τη συνέχιση εκστρατειών κατάκτησης. Την ίδια περίοδο χάρη στις ήρεμες και καλοτάξιδες θάλασσες άνθιζαν και οι εμπορικές συναλλαγές με μακρινά μέρη. Οι μεγάλες θρησκευτικές γιορτές δεν έλειπαν ούτε στην αρχαία Ελλάδα και ήταν αφορμή για τους ανθρώπους να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους προς τους θεούς για όλα τα αγαθά που τους προσέφεραν.

Εικόνες